Hoe dat nou werkt, een logo ontwikkelen? Een vast recept heb ik er niet voor. Natuurlijk kennen we de 5 gouden regels waar een logo aan moet voldoen, toch het is vaak een kwestie van de juiste dag en de juiste plaats. Gedachteloos wat schetsen, puzzelen wat je met die letters en het woord kan doen. Natuurlijk, het plaatje moet kloppen bij de klant, er lekker uitzien en een poosje goed blijven buiten de koelkast. Iedere ontwerper zal weer zijn eigen proces hebben om dat voor elkaar te krijgen.

Een goed logo heeft een element wat blijft hangen. Dat kan van alles zijn; een kleur, een afwijkende letter, een negatieve vorm of beeldbepalend element. Plan B is er een goed voorbeeld van. Als je eenmaal de combinatie van de P en de B gezien hebt, blijf je hem zien. Verder is het strak en neutraal, wat weer aansluit bij de planning en organisatie waar Plan B zich mee bezig houdt. In print zou deze mooi zijn op mat papier, koperkleurig PMS drukwerk met liefst nog een preeg eronder. Voor scherm zou een animated variant die de P met de B wisselt een leuk onderzoekje waard zijn. Gewoon zo, is deze ook prima. Vind wat je er van vind, iedereen heeft zo zijn voorkeur (en dat is gouden regel 6; er is altijd iemand niet blij;). Deze zat aardig snel in elkaar en toch met stip het leukste logo ontwerp van 2014.

Potloodschets logo onderzoek ontwerp Plan-BOntwerpschetsen Plan B logo potlood ingevuld met markerstift

 

Digitale uitwerking logo in beeld gebracht. In lijn, in kleur en in combinatie met sfeerbeeld.

 

 

 

Koperkleurig logo ontwerp voor Plan B organisatie in cirkel met naam eronder.

 

 

Final uitgeleverde logo's in cirkel met sfeerbeeld en koperkleur.

Menu